Lillian Johansen stiftede distributionsselskabet Atlantic Film i juli 1974. Det var samtidig med at hun overtog den 650 pladser store Atlantic Bio på Christianshavns Torv i København.
Hun var, med sine 25 år, Københavns yngste biografdirektør. Trods sin unge alder havde hun et godt kendskab til branchen. Først kontorelev hos ASA Film, og derefter salgschef hos ASA og Panorama Film. Hendes chef hos Panorama var den kendte filmmand Just Betzer, og det var fra ham, hun overtog biografbevillingen til Atlantic Bio.
"Just Betzer giver afkald på Atlantic, fordi han har haft for meget at tage sig til, og biografen trænger nok til en kærlig hånd. Jeg vil fortsætte den hidtidige linje med repremierer, især på de store helaftensfilm, men når jeg engang får råd til det, vil jeg måske også forsøge mig med premierer. Foreløbig skal Atlantic gøres renere og pænere, og jeg vil gerne have flere aktiviteter med film for børn, pensionister og filmklubber. Samtidig vil jeg også køre pornofilm som midnatsprogrammer, for biografen må indtil videre køres efter rent forretningsmæssige principper. Kunstneriske film er der ikke råd til," fortalte Lillian Johansen til Berlingske Tidende.
Hun stoppede som biografdirektør efter blot et års tid, men fortsatte sit distributionsselskab. Først med adresse på H.C. Andersens Boulevard i København og siden her på egnen fra privatadressen på Hovedvejen 101 i Tappernøje.
Vidt omkring
Atlantic Film havde et bredt udvalg af film på repertoiret, og selskabets titler blev distribueret til biografer landet over. Der var alt fra folkekære danske klassikere som ’Vi er allesammen tossede’ med Kjeld og Dirch til action, drama og eventyrfilm med heltene Robin Hood og Tarzan. Der var desuden voksenfilm med opfindsomme titler som ’Lækker lokkemad’ og ’Op og stå-dreng’ på programmet.
I februar 1976 - et halvt års tid efter Danmarkspremieren - nåede ’Tarzan i den mystiske jungle’ for eksempel til Nexø Bio på Bornholm. Det lokale dagblad, Bornholmeren, bragte i den forbindelse følgende, ikke helt spoilerfrie, omtale af filmen:
"Udødelige Tarzan er gæst i Nexø Bio i morgen eftermiddag. I en nyopsat Atlantic Film tager han kampen op med en væmmelig bandit - og bliver forelsket. Efter flere blodige stammekrige dybt inde i Afrikas jungle tager nogle landes efterretningsvæsener sagen i egen hånd og sender en hemmelig agent afsted med fire unge piger. De fem udsendinge tager Tarzan i hånden, og i fællesskab lykkes det at uskadeliggøre banditten og dermed årsagen til krigene. Han bliver skudt, og de fem kan atter drage hjem."
Et godt eksempel på Atlantic Films varierede udbud af film, var den tysk-italienske ’Livsfarligt væddemål’, der fik dansk premiere i Københavner-biografen Nygade i februar 1983 og lokal premiere i Kino i Jernbanegade i april samme år.
"Filmen stammer fra 1975 og har henslæbt årene til nu på diverse distributørers hylder. Nu er den sælsomme og atmosfærefyldte krimi via dunkle kanaler (Atlantic Films Lillian Johansen fandt den hos en filmsælger i Malmø) kommet frem til, hvad der muligvis er dens verdenspremiere i Carla Madsens Strøgbiograf," skrev B.T. i forbindelse med den første visning af filmens eneste danske kopi.
’Livsfarligt væddemål’ blev anmeldt af Kim Schumacher i det hedengangne dagblad Aktuelt. Den navnkundige journalist og radiovært m.m. var dog ikke begejstret og havde muligvis foretrukket halvanden time i selskab med andre Atlantic-titler som ’Karate-supernæven’ eller ’Den blodige strand’ i stedet.
”Jon Voight, Jacqueline Bisset og nu afdøde Robert Shaw kæmper med rollerne, men afviklingen af historien tager livet af forsøgene... Det er et prisværdigt initiativ af Atlantic Film at tage en anderledes film hjem – men den bør naturligvis have en vis appel til biografpublikummet. Hvor gerne jeg end ville, er det vanskeligt for mig at se, hvem der rigtig vil få glæde af Livfarligt væddemål. Som spændingsfilm duer den ikke, som psykologisk studie er den uden gnist og overbevisning og i sit tema er den uafklaret. Men den er smukt fotograferet i kølige, bløde farver, og der bliver spillet godt,” lød ordene fra Schumacher.
Leverandør til Scala Teatret og Kino
Her i Næstved var Atlantic Film leverandør til to af byens biografer. Scala Teatret på Jørgen Jensens Vej kørte flere af selskabets titler som eftermiddagsforestillinger på lørdage og søndage, mens voksenfilmene blev vist som midnatsforestillinger på fredage og lørdage. Kino viste også mange film fra Atlantic. I biografens sidste leveår viste Kino hver en filmstrimmel som Atlantic Film kunne fremskaffe, indtil der ikke var mere at vise.
"Kino havde kun kontrakter med de fem mindste udlejningsselskaber, og de havde da også gode ting at byde på, men efter nøjagtig et år som biografejer har jeg nu vist dem alle sammen. Så har jeg selvfølgelig taget kontakt til de store selskaber, men har fået det svar, at de handlede med Bio. Jeg kunne kun få nogle af deres film, hvis Annelise Hovmand (Bio's biografdirektør, red.) ville give dem fra sig. Og det har hun afvist meget skarpt, så nu er jeg i den fantastiske situation at have en biograf, men ingen film at vise i den," fortalte Kino-direktør Flemming Iversen til Næstved Tidende i juli 1983, hvor biografen i Jernbanegade måtte lukke.
Atlantic Bio lukkede godt et år efter at Lillian Johansen havde forladt direktørsædet (i september 1976), og Atlantic Film distribuerede sin sidste biograffilm omkring 1984.
Se mere om Atlantic Film herunder
Filmliste
Galleri
På programmet
Pressemeddelelser
Filmplakater
Video: Atlantic Film præsenterer: Tarzan og den hemmelige skat
Video: Atlantic Film præsenterer: Tarzan i Kong Salomons miner
Video: Atlantic Film præsenterer: Den fredløse - Eventyret om Robin Hood
Tekst: Tim Østerlund Toftegaard (maj 2021 / redigeret september 2024)
Kilder: Anders Holm Knudsen, Lars Chr. Høybye, DFI.dk, B.T., Berlingske Tidende, Aktuelt, Bornholmeren, Biografbladet og bøgerne ’Film i 70'erne 68-74 og 75-79’ (Politikens Forlag 1981) af Claus Hesselberg