»Når du oplever en film i det storslåede 70mm-format, får du ikke kun den charmerende sjæl fra filmrullen - du får også en bedre kontrast og farvemætning. Kombinationen skaber større dybde og giver en mere detaljerig oplevelse. Takket være et ekstraordinært stort billede på filmstrimlen, er 70mm den mest elskede og bedste udgave af det klassiske, analoge filmformat. En film skudt i 70mm vil altid føles mere taktil, end de moderne, digitale film, vi ser i dag. Du får med andre ord en meget større filmoplevelse!«
- Fra Nordisk Film Biografers hjemmeside
Det har aldrig været muligt at se film i det storslåede 70mm-format i Næstveds biografer. Omkringlæggende byer som Vordingborg, Stege, Ringsted, Roskilde og Slagelse har alle haft 70mm biografer. Men her i byen så biografgængerne film på almindelig 35 mm, inden spolerne med celluloidstrimmel blev erstattet af digitale filer i 2010.
Ønskede man at se film i 70mm, kunne man - foruden de nævnte nabobyer - tage til København, hvor der var mange muligheder. 3 Falke Bio, Alexandra, Imperial og Rialto – blot for at nævne nogen af biograferne i hovedstaden.
I dag findes der kun to biografer på Sjælland, der kan køre 70mm. Imperial (Nordisk Film Biografer) i København, der har vist film i det store format siden 1960'erne, samt Gentofte Kino, der fik installeret en klassisk Philips DP70 kinomaskine i forbindelse med premieren på Christopher Nolans 'Tenet' i august 2020.
"Gentofte Kino har ikke tidligere vist film i 70mm. Det er et nye tiltag udsprunget af Sunes (Lind Thomsen, red) ønske om at kunne vise det store analog format. Sune valgte at skifte karriere og købte Gentofte Kino i marts 2020 for at blive biografdirektør efter 20 år i filmudlejningsbranchen. Sunes ambition var at gøre Gentofte Kino til et sted for sande filmelskere, og havde den vilde idé, at kunne vise 70mm film. Luxusformatet blandt analog film," skrev biografmuseet.dk, da Gentofte Kino blev indviet som 70mm biograf, mens Sune Lind Thomsen selv fortalte til ugeavisen Villabyerne:
"70 mm er det bedste analoge filmsystem opfundet nogensinde. Det er som at høre helt friske lp-plader på et rasende godt stereoanlæg! Billedet har en stoflighed, som digitale fremvisere ikke kommer i nærheden af. Hvis man virkelig brænder for film, bliver man også nødt til at vise film i det klassiske format."
50 år om at se første film
Da 70mm-formatet ikke er noget som undertegnede er vokset op med og dermed ikke har haft noget særligt forhold til - udover en mangeårig nysgerrighed - skulle jeg runde mit 50. år, inden jeg så min første film i det store format. Jeg fik taget 70mm-mødommen så sent som i juli 2023, hvor jeg så Nolans 7-dobbelte Oscarvinder ’Oppenheimer’ i Imperial.
Herefter gik der blot et halvt år, inden den næste film kunne føjes til listen. Det var i Gentofte Kino i januar 2024 ved den årligt tilbagevendende filmfestival GIFF-70 (Gentofte International Film Festival), der er Danmarks eneste festival med 70mm film. Mit andet møde med formatet blev krigsklassikeren 'Ørneborgen' fra 1968 med blandt andre Clint Eastwood og Richard Burton på rollelisten. Filmen blev vist på en original kopi fra dengang den var ny. Farverne var falmet en anelse i løbet af de mere end fem årtier, der er gået siden premieren. Men det gjorde kun oplevelsen mere autentisk. Jeg vil til hver en tid foretrække at se filmen på denne 70mm kopi fremfor mit eget eksemplar af filmen på Blu-ray.
En måned efter festivallen i Gentofte - på den sjældne dato 29. februar - gik turen atter til Vesterbro og Imperials 142 m2 store lærred. Her blev Denis Villeneuves sci-fi-epos 'Dune: Del 2' min tredje 70mm-oplevelse. Det var to dage efter galla-premieren, så biografen var stadig pyntet flot op (link til galleriet nederst på siden). Der var blot otte kopier af filmen til rådighed på det europæiske marked og hele to af disse havde fundet vej til lille Danmark - ganske flot! Det andet kapitel i Dune-sagaen var i øvrigt med til at skrive dansk biografhistorie. Gentofte Kino viste nemlig to nye titler i 70mm-formatet på samme tid, da både 'Dune: Del 2' og ’Oppenheimer’ var på programmet i marts 2024. Det var aldrig sket før, heller ikke i formatets storhedstid i 1960’erne.
"Vi har solgt næsten 9000 billetter til Oppenheimer på 77 visninger. Det er meget for en enkeltsalsbiograf, og det ser ikke ud til at stoppe. Især fordi den får en masse Oscars lige om lidt. Der er helt uhørt i vore dage at kunne vise den samme film så længe – foreløbigt otte måneder – men der kommer stadig mellem 75 og 100 til hver visning,” fortalte Sune Lind Thomsen til Filmmagasinet Ekko.
Analoge formater får ikke megen omtale i de lokale medier i vor digitale tidsalder. Men det sker en sjælden gang. Jeg vil slutte denne del af Bio Touren med nedenstående linjer, der kunne læses i vores lokale dagblad, Sjællandske, i februar 2020.
"For få år siden var langt de fleste film digitale. Men ligesom musikken blev digital, og vinylen fik en renæssance, så er også film optaget på gammeldags filmruller blevet populære igen. Som vinylen der knitrer, så mener flere, at filmrullerne med dets mulighed for fysiske uperfektheder giver mere stemning, samtidig med at billedet står skarpt. 70mm er her det exceptionelt brede og besværlige format, som der kun er lavet to håndfulde af nyere film på. Stjerneinstruktøren Quentin Tarantino har brugt det og er kendt for, at han hellere vil stoppe med at lave film end at filme digitalt."
Besøg 70mm galleriet
Galleri
Læs mere om 70mm på Biografmuseet.dk
Biografmuseet.dk
In70mm.com
Tekst: Tim Østerlund Toftegaard (februar 2024 / redigeret maj 2024)
Kilder: Biografmuseet.dk, Sjællandske, Villabyerne, Filmmagasinet Ekko, Nordisk Film Biografer og Gentofte Kino