NÆSTVEDS BIOGRAFER

- biografhistorie fra Næstved, Fensmark, Lov og Glumsø

Fønix Teatret, Slagelsevej (1924-71)

Billede

Fønix Teatret åbnede den 23. oktober 1924 ved forhenværende skuespiller Viggo Alfred Ewald Petersen. ”Floden” som biografen blev kaldt, grundet placeringen tæt ved Susåen, lå i Lille Næstved, og hørte således til Herlufsholm Kommune, indtil kommunalreformen i 1970, hvor Herlufsholm blev en del af Næstved Kommune.

Der skulle gå ni år fra Ewald Petersen søgte sin første biografteaterbevillig, til han kunne slå dørene op til Fønix Teatrets premiereforestilling. Han kunne ikke opnå bevilling i Præstø Amt som Næstved hørte under. Derfor blev biografen opført i Herlufsholm, der hørte under Sorø Amt, så nær Næstved som det var muligt.

De første film i Fønix Teatret var stumfilm, og blev fremført ved håndkraft. Filmene blev akkompagneret af skiftende pianister på biografens flygel i orkestergraven foran lærredet. Allerførste film på programmet var ”Den unge Rajah” med en af tidens mest populære stjerner Rudolph Valentino i hovedrollen.

Næstved Tidende var til stede, da Ewald Petersen viste sit nye biografteater frem for Herlufsholm Sogneråd og den lokale presse, og på selve premieredagen kunne avisen berette følgende:

"Teatret gør baade udadtil og indvendig et stilfuldt og hyggeligt Indtryk. Naar man har passeret Tælleapparaterne, befinder man sig i en nydelig hall med Terrazzogulv. Væggene er behængt med Malerier og forgyldte Hestesko (Direktøren er aabenbart lidt overtroisk), og Over en af Dørene staar hans Motto, som Holger Drachmann i sin Tid har skænket ham: ”Skønhed og Frihed”. Teatret har 210 siddepladser. Det hvælvede Loft forestiller Stjernehimlen, paa hvilken man ser Karlsvognens skæve Firkant og do. Vognstang, og over Lærredet spreder Etablissementets Mascot: Fugl Fønix, udført i Fresco af Karl Hansen-Reistrup, sine Vinger."

Fønix Teatret blev i øvrigt tegnet af arkitekt Urban Hansen-Reistrup, der senere tegnede både Bio på Kattebjerg (tidl. Ny Østergade) og Scala Teatret på Jørgen Jensens Vej.

Ewald Petersen blev hurtigt en populær skikkelse blandt biografens mange gæster. Biografdirektøren, som hver dag stod klar til at modtage sit publikum i foyeren, var altid sirlig klædt i fin overfrakke med velourkrave og stor kunstnerhat. Han havde ofte en venlig bemærkning til borgerskabet, der forcerede tælleapparatet.

Fønix Teatret blev senere kendt som stedet, der viste alle de store Hollywood-film. I 1957 sikrede teatret sig eksklusive aftaler med hovedparten af de store amerikanske filmselskaber. Årsagen var, at Fønix - som én af få danske biografer - brød en blokade som filmselskabernes sammenslutning MPEA havde iværksat i 1955. Amerikanerne holdt de store film væk fra det danske marked, fordi de var utilfredse med den lave procentsats, som biograferne betalte for filmene. Blokaden blev ophævet i 1958, men mange af selskaberne under MPEA fortsatte trofast med, at levere film til Fønix Teatret helt frem til lukningen. Byens øvrige biografer måtte derfor tage til takke med ”resterne” fra de store filmselskaber, samt danske og europæiske film, tilsat amerikanske film leveret af frie distributører.

Den senere så sagnomspundne biograf var kendt for de bedste film, men også for byens mindste lærred og hårdeste sæder. Fønix Teatrets lille lærred var ikke velegnet til at vise alle de store titler i CinemaScope-format. Problemet blev løst ved at slå en klap op, som reducerede lærredets højde. Godt en fjerdedel af billedet gik dog tabt, når storfilm som ”Ben-Hur”, ”West Side Story” og ”Borte med Blæsten” kørte over lærredet.

”Flodens” to forreste rækker bestod af træbænke uden ryglæn, mens de bagerste stolerækker var sat sammen således at hele rækken fulgte med, hvis en enkelt person lænede sig helt tilbage i sædet. Ved helaftensfilm var det desuden en god idé at medbringe egen pude til biografens hårde sæder.

Varmen kom fra en kakkelovn, der var placeret inde i salen. Kontrolløren fyldte koks på under forestillingen.

Selvom Fønix Teatret var både slidt og misligholdt i de senere år, var biografen meget populær og altid velbesøgt. Biografgæsterne nød endvidere godt af den nærmeste nabo, pølsemanden Peter Lund, der langede byens bedste pølser over disken fra sin pølsevogn, som var placeret lige rundt om hjørnet. Der var også slikbutikken på den anden side af vejen, hvor der blev ”snoldet” inden turen gik ind i biografens mørke.

Sidste film på Fønix Teatrets program blev vist den 1. juli 1971. Det var krigsfilmen ”Kellys Helte” med blandt andre Clint Eastwood og Telly Savalas på rollelisten. Der var mange, som lagde vejen forbi Slagelsevej for at tage afsked med Fønix Teatret i de sidste dage inden nedrivningen, som skulle give plads til en udvidelse af Fønix-krydset - naturligvis opkaldt efter ”flodbiografen”.

"Mange har ønsket at komme med for at sige farvel til det kendte interiør i den lille teatersal med det blåmalede stjerneloft. Teatersalen står i sin oprindelige form, medens foyeren i 1942 fik tilbygget toiletter. Før den tid måtte publikum henvises til et gammelt hus i gården, hvor der var indrettet gammeldags toiletter. Med indvielsen af Fønix Teatret gik en mangeårig drøm i opfyldelse for skuespilleren Ewald Petersen - og med bulldozerens hjælp synker samme drøm i grus," berettede Næstved Tidende på dagen, hvor Fønix Teatret lukkede og slukkede for altid.

”Floden” forblev familiens eje frem til lukningen i 1971. Viggo Ewald Petersen dødede i 1940 - efter 16 år som biografdirektør - i en alder af 76 år. Sorø Amt modtog ti ansøgninger til bevillingen, men den gik til enken Ingeborg Ewald Petersen. Senere overtog sønnen Børge samt dennes hustru, Erna, biografbevillingen. Børge gik bort i 1968 i en alder af blot 59 år og derefter stod Erna Ewald Petersen for driften frem til den sidste forestilling.

Nedrivningen af Fønix Teatret betød at der ikke bare var én, men to ledige biografbevillinger i den tidligere Herlufsholm kommune, men Erna Ewald Petersen slog fast, at familien Ewald Petersen ikke var interesseret i at opføre et nyt biografteater.

"Det bliver et farvel for altid. Jeg afgiver bevillingen, og tror ikke at jeg vil begynde forfra igen med opbygningen af en ny biograf," sagde hun til Næstved Tidende på dagen, hvor biografen ved Susåen lukkede efter 47 år i filmens tjeneste.

Fugl Fønix genopstår ifølge sagnet altid af asken, men sådan gik det ikke for Fønix Teatret. De to ledige bevillinger kom aldrig i brug.


Tekst: Tim Østerlund Toftegaard (februar 2014 / redigeret august 2017)


Kilder: NæstvedArkiverne, Næstved Tidende og bogen ”Sjællands Biografer” af Ole Taudal Poulsen.